کد مطلب:277067 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:239

مسیح های دروغین
اعتقاد به ظهور یك «منجی بزرگ جهانی» و اشتیاق، به ظهور یك رهبر آسمانی در میان یهود و نصاری، آن چنان اصیل و ریشه دار است كه در طول تاریخ این دو ملّت، مدّعیان شگفتی را پدید آورده، و افراد زیادی پیدا شده اند كه خود را به دروغ «مسیح موعود» معرّفی كرده اند. به طوری كه صاحب كتاب «قاموس كتاب مقدّس» در باره شماره مدّعیان دروغین «مسیح موعود» می نویسد:

«24 نفر مسیحیان (مسیح های) دروغگو در میان بنی اسرائیل ظاهر گشتند كه مشهورترین و معروفترین آنها «بركوكبه» است كه در اوایل قرن ثانی می زیست. و آن



[ صفحه 42]



دجّال معروف ادّعا می نمود كه رأس و رئیس و پادشاه قوم یهود است.

و در مائه دوازدهم تخمیناً ده نفر از مسیحیان، ـ یعنی: مسیح های دروغگو ـ ظاهر گردیده، جمعی را به خود گروانیده، و این مطلب اسباب فتنه و جنگ شده، و جمعی كثیر نیز در آن معركه، طعمه شمشیر گردیدند. و آخرین مسیحیان ـ مسیح های دروغگو ـ «مردخای» است. او شخصی بود آلمانی كه در سال 1682 میلادی ظهور كرده، اسباب اشتداد فتنه، و اشتعال نائره فساد گشت، و چون آتش فتنه بالا گرفت، فراری گردیده معدوم الاثر شد.

نویسنده كتاب «دیباچه ای بر رهبری» بعد از نقل این جریان از كتاب «قاموس كتاب مقدس» می نویسد:

«متأسّفانه اطّلاع مؤلّف آمریكایی ـ كتاب «قاموس كتاب مقدّس» به زبان فارسی، كه سالها نیز ساكن «همدان» بوده است ـ درباره شماره مدّعیان «مسیحائی» و همچنین درباره آخرین كسی كه به عنوان «مسیح موعود» قیام كرده است، نارساست.

شماره این مدّعیان، به مراتب بیشتر از آن است كه وی یادآور شده است، همچنین قیام «مردخای» آلمانی در قرن هفدهم، واپسین قیامی نیست كه تاریخ مسیحیّت آن را به یاد می آورد. تنها طی دو قرن هیجده و نوزده در انگلستان، بالغ بر شش تن، به نام «مسیح موعود» ظهور كرده اند، و اغتشاشهایی را هم دامن زده اند، و پاره ای از آنان نیز به كیفر رسیده اند». [1] .

«البته به موازات دین مسیح، در دین یهود نیز، مسیح های دروغین متعدّد ظهور كرده اند. از جمله، یكی از مسیح های یهودی، «داود آل روی» از یهودیان ایران است. او در اواسط قرن دوازدهم در میان یهودیان ایران، مدّعی شد كه او «مسیح موعود» است». [2] .


[1] ديباچه اي بر رهبري، ص 95 ـ 96.

[2] ديباچه اي بر رهبري، ص 101 ـ 102.